Centrum Fizjoterapii

REJ. DOROSLI: 697 853 568
REJ. DZIECI: 509 129 701
e-mail: gabinet@fizjomet.pl
Rehabilitacja Dzieci Rehabilitacja Dzieci Rehabilitacja Dzieci Rehabilitacja Dzieci
DIAGNOSTYKA I REHABILITACJA
DZIECI I NIEMOWLĄT
więcej →
DIAGNOSTYKA I REHABILITACJA DLA DOROSŁYCH
FIZJOTERAPIA SPORTOWA
więcej →
MASAŻE I FIZYKOTERAPIA
więcej →
ODNOWA BIOLOGICZNA
więcej →

Neorologopedia:

Neurologopedia to specjalizacja logopedii zajmująca się diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego zarówno w przypadku dzieci jak i osób dorosłych. Neurologopeda w swojej pracy zajmuje się przede wszystkim terapią mowy u dzieci i osób niemówiących oraz terapią karmienia u dzieci i osób z zaburzeniami jedzenia.

Zgłoś się do neurologopedy, jeśli:

  • Twoje dziecko ma problem z mówieniem: dwuletnie a nawet trzyletnie dziecko nie mówi wcale lub mówi bardzo mało i niewyraźnie, ma wadę wymowy
  • Twoje dziecko ma problem z jedzeniem: odmawia przyjmowania pokarmów o określonej konsystencji, ma trudności z gryzieniem, żuciem i połykaniem, nie lubi twardych pokarmów,a Ty nadal podajesz mu miksowane i papkowate pokarmy
  • u Twojego dziecka obserwujesz nadmierne ślinienie się, stale uchyloną buzię
  • Twoje dziecko jest wcześniakiem, długotrwale przebywało w inkubatorze, było karmione sondą
  • Twoje dziecko jest dzieckiem z tzw. grupy ryzyka: urodziło się z ciąży o nieprawidłowym przebiegu, z trudnościami okołoporodowymi
  • u Twojego dziecka zdiagnozowano zaburzenia neurologiczne, zespół genetyczny, zaburzenia ze spektrum autyzmu, opóźnienie psychoruchowe,
  • ktoś z Twoich bliskich ma zaburzenia mowy po udarze (afazja) lub urazie mózgu
  • ktoś z Twoich bliskich mówi niepłynnie, powtarza sylaby, wyrazy, jaka się

W diagnozie neurologopedycznej dziecka ocenie poddawane są:

  • budowa i funkcjonowanie aparatu mowy,
  • odruchowe reakcje oralne, ich rozwój i dojrzewanie,
  • oddychanie,
  • napięcie mięśniowe okolicy oralnej,
  • czynności i funkcje pokarmowe – połykanie, gryzienie i żucie,
  • umiejętności prelingwalne niezbędne do nauki mowy,
  • mowa bierna i czynna,
  • kompetencja językowa, komunikacyjna i kulturowo-społeczna, funkcje poznawcze

W diagnozie neurologopedycznej dorosłych, ocenie podlegają:

  • mowa spontaniczna,
  • umiejętność nazywania,
  • umiejętność powtarzania,
  • rozumienie mowy,
  • umiejętność czytania,
  • umiejętność pisania, itd.